Rozvodový řemen v oleji – Největší past na zákazníky?
Rozvodový řetěz nám stačil
Velmi konzervativním řešením, jak pohánět rozvody motoru, je klasický řetěz. Obyčejný, ideálně dvouřadý, který se sice časem může vytahat a začít rachotit, ale to je jenom znamení pro uživatele, že by bylo fajn jej vyměnit. Reálně k tomu dochází třeba při nájezdu čtvrt milionu kilometrů a víc.
Postupem času se přišlo na to, že i řetěz se dá různě „vylepšovat“, zejména jeho odlehčováním a ztenčováním. Že to není dobrý nápad, ukázaly motory TSI generace EA111, kde to konstruktéři trochu přepískli. Nicméně i tak je řetěz to nejspolehlivější, co pro pohon rozvodů máme.
Řemen v oleji
Už kdysi v 80. letech se objevovaly pokusy s rozvodovými řemeny, ale naplno do toho šlápl až Ford, a to v roce 2007. Jeho 1.8 TDCi totiž dostal řemen, který byl máčený v mazivu. Za tímto rozhodnutím nestál žádný nový revoluční materiál, který by něco takového měl snášet lépe, kdepak. Byla za tím spotřeba, tedy snížení ztrát třením a celkové redukce hmotnosti. Přizpůsobením však prošel olej, který ideálně řemen nesměl leptat.
S řemeny se roztrhl pytel
Následoval známý litrový EcoBoost, kde byl řemen v oleji rovněž. A inspirovalo to patrně i ostatní automobilky, které naznaly, že řemen v oleji je cesta. Nebyla, a to i přesto, že se první EcoBoost stal motorem roku (což mimochodem vypovídá dost i o hodnotě tohoto ocenění).
Ať se podíváme na jakýkoliv pokus v tomto směru, tak to nikdy nedopadlo dobře. Ony totiž moderní benzínové motory mají jeden nešvar. Jsou malé, ale chceme po nich skutečně hodně. Dosahujeme toho za pomoci přeplňování turbodmychadlem. Pereme do nich hodně vzduchu a snažíme se pracovat co nejvíce s chudou směsí. Takže dochází k přehřívání a ke klepání, tedy extrémnímu mechanickému namáhání.
Na to reaguje řídicí jednotka obohacením směsi a posunutím času jejího zapálení svíčkou, čímž se agregát ochladí. Problém je, že tím se nám dostává benzín do oleje, a to v ne úplně malém množství. Část se odpaří, ale zhruba polovinu bezínu tvoří složky, k jejichž odpařování dochází až za mnohem vyšších teplot, než jakých mazivo v motoru dosahuje. Benzín tedy z části v oleji zůstává.
Celý článek zde : https://www.portalridice.cz/clanek/rozvodovy-remen-nahradil-rozvodovy-retez-byla-to-past